5 SEBAB KENA BERI PELUANG KEPADA DIRI UNTUK MELANCONG


Salam alaikum untuk sahabat blogger mek ..
 
5 sebab kenapa perlu beri peluang kepada diri sendiri untuk melancong. Ramai yang suka melancong tapi dalam ramai-ramai tu mereka hanya ‘suka’ melancong tanpa pergi melancong. Atas beberapa faktor dan sebab mereka tidak kelauar untuk bercuti. Mungkin atas faktor kewangan. Ada juga sebab tiada teman untuk bercuti. Dan ada juga yang terikat dengan kerjaya sehingga tidak dapat melancong. Jadi mek terasa nak menulis, kenapa korang kena beri peluang kepada diri sendiri untuk melancong. Well, melancong itu tersangat best yet menghabiskan duit juga. Tapi sebelum korang menghakimi (judge) perkara seperti melancong itu membazir, melancong itu memenatkan, melancong itu macam tiada motif, jemput baca 5 sebab kenapa korang perlu melancong.



5 sebab kenapa perlu beri peluang kepada diri sendiri untuk melancong


Rehat minda

Beri peluang kepada diri kita untuk rehatkan minda seketika. Dengan melancong, dalam tak sedar korang memberi ruang untuk minda korang berehat dengan cara tidak terlalu memikirkan perkara yang selalu korang buat, samada kerja hakiki di pejabat ataupun di rumah. Mungkin ada yang berkata, masa melancong, otak lagi ligat untuk fikirkan apa yang perlu kita buat selepas ini, nak plan pergi mana, nak buat itu dan ini. Jangan macam tu. Melancong adalah masa untuk korang menikmati setiap saat masa yang berlalu. Pengisian itu penting tapi jangan terlalu ‘rigid’ untuk dapatkan pelancongan yang terbaik. Ingat, melancong adalah inisiatif korang untuk ‘hilangkan diri’ daripada kesibukan hakiki.

Kenali budaya seluruh negeri / negara

Melancong untuk lebih mengenali budaya setiap negeri atau negara yang kita lawati. Dunia teknologi memang dihujung jari sahaja sekarang ini. Kalau nak tahu maklumat tentang sesuatu negeri atau negara, taip sahaja di google.com dah keluar semua info yang korang nak. Tapi bezanya bila kita melancong, kita dapat melihat dengan mata kasar kita sendiri, dapat merasa apa yang dimaksudkan dengan budaya yang di bawa itu. Bukankah itu lebih berharga berbanding dengan sekadar membaca sahaja? Seperti kanak-kanak, pendidikan secara ‘hands-on’ adalah lebih berkesan berbanding pendidikan melalui pembacaan semata-mata. Bila lihat, rasa dengan deria yang ada ditubuh badan kita ini, ianya lebih memberi erti untuk lebih memahami sesuatu perkara.

Kutip pengalaman

Melancong juga salah satu cara untuk korang kutip pengalaman, mematangkan diri korang. Bagaimana? Apa yang mek tahu dan pasti, setiap kali kita keluar untuk melancong, kita akan cuba untuk merangka yang terbaik sepanjang tempoh melancong itu. Daripada hal kecik seperti penyediaan bagasi, sehingga lah sebesar perkara seperti kejadian di luar jangka semasa melancong - itu semua memberikan kita pengalaman bagaimana cara untuk kita mengatasi atau menyelesaikan isu-isu yang terjadi. Tentunya pengalaman sebegini takkan korang dapat jika korang tidak memberi peluang kepada diri korang untuk melancong. Ingat, pengalaman mematangkan diri serta menjadi guru yang terbaik dalam kehidupan kita untuk kita tempuhi hari yang mendatang.

Cipta kenangan

Paling penting dalam melancong adalah untuk mencipta kenangan bersama rakan-rakan atau keluarga. Paling tidak, kalau melancong sorang-sorang pun kenangan untuk diri sendiri. Kenangan ni penting ke dalam kehidupan? Kalau ditanyakan pada mek, mek suka pada kenangan namun yang manis sahaja. Yang pahit itu biarlah luput dalam ingatan. Cuma bila melancong, kebanyakkan masa kita mencipta kenangan yang manis sebab ketika itu fikiran kita bebas daripada terikat soal kerja ataupun rutin seharian. Maka, ruang dan masa ketika melancong sekaligus dapat mencipta kenangan yang manis buat korang. Contoh pada diri mek, setiap tempat yang mek pergi akan ada lima kenangan paling manis yang mek akan senaraikan. Senarai itu akan mek kepilkan bersama dengan gambar ketika melancong supaya di hari tua nanti mek dapat melihat kembali saat dan detik itu. Macam kita lihat album mak ayah kita dulu-dulu. Seronok, kan?

Self - reward

Paling utama dalam memberi peluang untuk diri kita melancong adalah memberi ganjaran kepada diri sendiri. Fikirkan, korang dah bersusah payah kerja seharian. Tak kisahlah kerja dirumah atau dipejabat atau di mana-mana. Kena siapkan diri seawal mungkin, menghadapi tekanan dalam pelbagai sudut. Kadang tercabar dengan tugasan yang diberikan. Cukup masa akan dapat duit gaji. Bayar bil situ dan sini. Sedikit simpanan dihari depan. Gaji pun habis. Dan begitulah kisah berulang-ulang setiap bulan. Adakah korang menikmati kehidupan yang ada dengan sebaik mungkin? Keluarlah dari kepompong korang, lebarkan sayap dan tengok warna-warni kehidupan di luar sana. Itu dapat membuka ruang minda serta memberi ruang dan peluang kepada korang mendapat ganjaran daripada apa yang telah korang usahakan. Untung-untung tempias itu dapat dirasai oleh sekeliling korang juga.

Jadi sekarang, korang masih berpendapat yang melancong itu membazir? Atau memenatkan? Buang sahajalah pendapat itu kerana pendapat ini akan merantai korang daripada keluar dari ‘sarang’ korang sekarang. Tak semua teknologi mampu untuk bawa korang ke tempat yang sebenarnya. Tak semua teknologi boleh bagi pengalaman untuk merasai kebahagian melancong. Tak semestinya destinasi korang perlu jauh untuk melancong. Yang berdekatan dengan korang pun ada, jemput pilih. Sejujurnya mek sendiri pun belum habis teroka negeri sendiri. Maka hujung minggu adalah peluang terbaik untuk bercuti dalam negeri. Korang pula macam mana? Dah habis pusing negeri kelahiran korang ataupun belum? 2019 dah plan nak teroka negeri atau negara mana? Jemput komen jika ada. Mana tahu, tempat dituju itu tempat yang sama ❤

Sekian ..

HADIAH SSP BSN UNTUK 2019 DIGANDAKAN LAGI !

Salam alaikum untuk sahabat blogger mek ..

Hadiah SSP BSN 2019 digandakan lagi ! Siapa di antara pembaca mek ni yang ada SSP BSN? Tak kisahlah berapa jumlah yang korang ada. Dari seminima amaun iaitu RM10 sehinggalah ke ribu riban SSP yang korang ada, dengar sini mek nak sampaikan satu berita untuk korang. Hadiah-hadiah yang BSN tawarkan pada 2019 ini bakal menjadi milik korang. Ada juga yang putus asa cakap simpan banyak pun belum tentu kena. Betul. Mek tak menyangkal sangkaan korang itu. Cuma, apa salahnya kalau simpan sebahagian duit korang ke SSP BSN. Untung-untung dapat hadiah yang tak terjangkau dengan nilai simpanan korang. Setiap bulan mek melihat orang yang berlainan mendapat hadiah hasil daripada SSP BSN. Maknanya korang juga berpeluang untuk menjadi sebahagian daripada mereka. Kata kuncinya adalah sabar dan terus berdoa agar ada juga rezeki korang datang melalui SSP BSN.


Hadiah SSP BSN 2019 digandakan lagi 

Tahun lalu SSP BSN menawarkan Jutawan pada setiap bulan. Itu memang menggalakkan orang ramai untuk menyimpan SSP BSN. Antara lain yang menarik minat orang ramai adalah kereta mewah seperti BMW dan Mercedes. Untuk dua hadiah ini, tiada had umur (12 tahun ke atas terus layak) yang dikenakan. SSP BSN keluarkan lagi satu hadiah baru iaitu untuk mereka generasi anak muda bawah umur 21 tahun. Untuk 2019 ini, hadiah untuk SSP BSN ada penambahbaikan lagi untuk para pelanggan yang membuatan simpanan melalui SSP BSN. Antaranya :



Hadiah SSP BSN 2019 digandakan lagi 

Hadiah Jutawan bulanan diteruskan lagi pada setiap bulan tapi setakat November 2019 sahaja. Sebab Disember 2019 BSN nak bagi RM2 JUTA pada pelanggan yang bertuah tu ! Kaya betul weih dapat RM2 JUTA. Yang dapat sejuta ni pun rasa dah boleh buat pelbagai, apatah lagi kalau digandakan dua.


Hadiah kereta mewah BSN pilih BMW untuk para pelanggan SSP BSN. Setiap bulan nak bagi kereta BMW ni. BSN bagi semua BMW sebab tak nak nanti pelanggan beza-bezakan harga. Katanya Mercedes lagi mahal. Ada pula yang nak BMW. Okei, BSN selaraskan bagi BMW bagi nampak muda sikit. Segak bergaya gitu.

Hadiah untuk mereka yang setia dengan SSP BSN. Untuk mereka yang dah beli SSP BSN dengan nombor SSP yang berusia 5 tahun ke atas, layak untuk cabutan Khas Kesetiaan. Hadiahnya lumayan. RM100k BSN tawarkan kepada dua pelanggan yang bertuah. Cabutan ini ada pada setiap suku tahunan iaitu cabutan pada Mac, Jun, September dan Disember.

Hadiah untuk mereka yang beli SSP BSN di negeri masing-masing. Melalui cabutan khas Tempatan, dulu BSN bagi kereta myvi untuk pelanggan. Tapi 2019 ni BSN nak bagi dalam bentuk SSP pula. Lagi untung sebab lagi banyak nilai SSP BSN korang. Untuk cabutan Khas Tempatan ni akan diberikan sebanyak RM50k pada seorang sahaja pelanggan pada bulan Februari, Mei, Ogos dan juga November 2019.

Bagi menggalakkan para generasi Z (umur 12 - 21 tahun) ini untuk membuat simpanan pada usia muda, SSP BSN juga tawarkan hadiah kepada mereka. Sepanjang tahun dari Januari hingga Disember 2019, BSN mencari 3 pemenang yang berusia generasi Z ini untuk diberikan SSP BSN bernilai RM10,000 ! Kalau dapat, boleh simpan di BSN dulu. Nanti nak sambung belajar, boleh tebus SSP BSN tu.

Disebabkan Generasi Z ini begitu istimewa kepada BSN, maka hadiah SSP BSN bagi Mac, Jun, September dan Disember 2019 ada pula yang khas untuk Generasi Z ini. BSN mencari dua pemenang untuk menerima SSP BSN bernilai RM25k setiap seorang ! Ini memang lumayan. Ringan bebanan ibu bapa untuk hantar anak-anak ke pusat pengajian tinggi nanti.


Hadiah SSP BSN 2019 digandakan lagi 

Lumayan kan hadiah SSP BSN 2019 ni? Mengikut laporan akhbar tempatan, Ketua Eksekutif BSN, Datuk Yunos Abd Ghani mengatakan yang BSN dah sediakan sebanyak RM21.96 Juta peruntukan untuk hadiah SSP BSN. Jadi dalam peruntukan tersebut, mungkin sedikit daripada itu boleh menjadi milik korang. Senang sahaja bagi mereka yang berminat nak simpan SSP BSN ni. Hanya ke cawangan yang berdekatan dengan korang sahaja dan cakap pada Pegawai Khidmat Pelanggan atau Pegawai Front Line, ‘saya nak beli SSP’ . Simpanan minima adalah RM10 sahaja. Untuk melayakkan cabutan Jutawan, minima simpanan adalah RM3,000. Tak semestinya kena simpan RM3k sedebak. Simpan sikit-sikit. Nanti terkumpul RM3k, dah layak korang untuk cabutan Jutawan. Apatah lagi cabutan yang lain. Kalau rasa nak tahu info lanjut mengenai SSP BSN, korang boleh juga contact mek ditalian 01117850280. Jangan lupa, SSP BSN ❤


Sekian ..

SERUM DR BEAU MAMPU NYAH JERAWAT DAN HILANGKAN JERAGAT

Salam alaikum untuk semua sahabat blogger mek ..

Rutin skincare setiap malam untuk seorang wanita. Perempuan dengan kecantikan mana boleh berpisah. Simple lah macam mana sekalipun perempuan itu, mesti kulit muka akan terjaga juga walaupun hanya dengan sapuan krim pelembab. Mana taknya, kalau tak dijaga, masalah kulit kusam, berjerawat akan menapak di muka. Tentunya seorang perempuan tak suka kulit wajah mereka dibiarkan dengan dua perkara itu. Jadi, waktu paling sesuai untuk rawat kulit wajah tentunya pada waktu malam sebab pada waktu itu kulit muka hanya terdedah dengan udara dalam rumah sahaja, tidak terdedah dengan udara pencemaran di luar. Seperkara lagi, ketika kita tidur itulah kulit wajah kita nak berehat sepenuhnya.


Rutin skincare setiap malam untuk seorang wanita

Sekarang di pasaran memang banyak sangat pilihan produk penjagaan wajah. Kalau nak disenaraikan memang panjang dan mungkin tak terjangkau dalam pengetahuan mek sendiri. Cuma bila sebut skincare, mek memang berhati-hati dalam memilih dan memakai sesuatu produk. Iklan boleh buat kita terpengaruh tapi maklum balas jujur daripada pelanggan boleh meyakinkan lagi untuk kita cuba produk tersebut. Tersalah guna produk, nak kulit wajah kembali pada asal memang mengambil masa yang lama ! Jadi, jangan perjudikan kulit wajah korang dengan produk yang tidak diyakini. Alhamdulillah, mek tak pernah ada pengalaman muka break out akibat tersalah pilih produk. Mungkin sebab mek suka untuk tengok maklum balas terlebih dahulu sebelum membelinya.


Rutin skincare setiap malam untuk seorang wanita

Kulit mek memang agak tidak bermasalah. Jerawat muncul ketika muka dibiarkan tidur tanpa sapuan manja krim atau serum untuk baiki kulit. Yang pasal bintik-bintik yang diberi nama freckle atau mek lebih suka menggelarkannya sebagai Bintik Lindsay Lohan. Mek dapat ni daripada keturunan nenek moyang mek yang terdahulu. Freckle tak sama macam jeragat. Jeragat setepek dikulit dan ianya dapat dipulihkan dengan skincare yang sesuai. Untuk freckle dia akan memudarkan diri sahaja jika skincare itu dapat membantu. Jadi, selain daripada elak muka breakout, semestinya mek akan cari produk skincare yang dapat memudarkan freckle. Tentunya vitamin-vitamin sapuan yang dapat membaiki kulit menjadi buruan mek.


Rutin skincare setiap malam untuk seorang wanita

Serum Dr Beau keluaran Teja Herbs dinampak begitu menepati apa yang mek cari untuk kulit mek. Diformulasikan daripada enam minyak semulajadi iaitu Rosehip, Argan, Almond, Apricot Kernel, Wheatgerm dan juga Evening Primrose. Mek tahu kalau diterang begini, mungkin tidak begitu dikenali. Mek sendiri pun tidak begitu tahu sebab kita bukan pakar dalam bidang ni. Cuma, yang vitamin asas untuk penjagaan kulit iaitu Vitamin E begitu dititik beratkan. Serum Dr Beau dikeluarkan untuk mereka yang inginkan kulit yang sihat, yang bebas daripada masalah kusam dan juga masalah kulit wajah seperti jerawat dan jeragat.

Jom mek suluhkan kepada korang apa yang menarik dalam kandungan Serum Dr Beau.

Vitamin E :
untuk merawat kulit wajah. Memberi vitamin untuk terus menjadi sihat seperti kulit wajah sebenar.

Rosehip Oil
untuk melembutkan kulit wajah, melembabkan kulit untuk kulit wajah tidak menjadi kusam.

Argan Oil :
Membantu dalam mengawal pengeluaran minyak pada kulit wajah. Sesuai juga untuk jenis kulit wajah yang kering.

Almond Oil
untuk elak kedutan di kulit wajah serta berupaya untuk buang sel-sel kulit wajah yang mati.

Apricot Kernel Oil
bertindak sebagai pelembab kulit wajah. Kaya dengan vitamin A C dan E yang mana melindungi kulit wajah daripada penuaan dan juga sinaran UV

Wheat Germ Oil
kaya dengan vitamin A E dan D. Bertindak sebagai vitamin, protien dan mineral semulajadi kepada kulit wajah.


Evening Primrose Oil :
kaya dengan omega 3 yang mana berupaya untuk melindungi kulit sensitif supaya berada dalam keadaan sihat dan segar.


Rutin skincare setiap malam untuk seorang wanita

Semua vitamin yang ada dalam Serum Dr Beau semuanya berupaya untuk lembutkan, memulihkan kulit wajah dan mengekalkan kulit wajah menjadi sihat. Untuk Serum Dr Beau ni mek sarankan korang untuk pakai sebelah malam, sebelum tidur. Kiranya apply Serum Dr Beau ni selepas siap segala aktiviti korang pada sebelah malam contohnya, makan malam, sembahyang isyak dan supper. Nak masuk tidur, basuh muka terlebih dahulu, lap kering dengan tuala muka lepas tu ambik satu capsule Serum Dr Beau, sapu rata pada muka. Kemudian tidur dengan lena. Texture Serum Dr Beau agak berminyak pada awalnya namun dalam masa 2 - 3 minit, serum tadi akan meresap dalam kulit wajah. Jadi jangan risau dengan texture berminyak pada awal sapuan.


Rutin skincare setiap malam untuk seorang wanita


Rutin skincare setiap malam untuk seorang wanita

Ramai yang dah menggunakan Serum Dr Beau ini. Ramai juga kenalan mek yang mek kenal secara berdepan menggunakan serum ini dan mereka masih lagi setia dengan Serum Dr Beau walaupun sekarang pelbagai pilihan serum yang ada di luar sana. Jika ditanya, jawapannya sudah pasti kerana Serum Dr Beau telah merawat kulit wajah mereka untuk menjadi sihat. Bila kulit wajah sihat, pakai make up pun cantik. Tak perlu tebal kerana tiada kecelaan yang perlu dilitupi. Serum Dr Beau ini juga diletakkan di dalam capsule, memudahkan pengguna untuk menggunakannya tanpa perlu rasa terlebih atau terkurang pakai serum. Satu capsule boleh digunakan sebanyak dua kali, jimat kan?


Rutin skincare setiap malam untuk seorang wanita



Rutin skincare setiap malam untuk seorang wanita

Belum terlambat untuk korang bertukar kepada Serum Dr Beau, serum yang menggunakan bahan semulajadi bagi memastikan kulit wajah sentiasa sihat, bebas daripada menjadi kusam serta masalah kulit lain seperti jerawat, jeragat dan juga tona tidak sekata. Seperti yang mek katakan tadi, bila kulit wajah kita sihat pastinya pakai make up apa sekalipun tampak segar dan menarik. Orang tua-tua cakap, naik seri wajah bila ditambah solekan. Walaupun korang jarang bersolek atau sering bersolek, asasnya adalah menjaga kesihatan kulit wajah. Sekali dia rosak, memang pedih mata bila tengok cermin. Jadi, jom sihatkan kulit muka dengan Serum Dr Beau ❤


Sekian ..


#RUTINSKINCARE
#SERUMDRBEAU
#KECANTIKANWANITA

PRODUK PENJAGAAN BAYI, FULL SET ASMAK BABY CARE

Salam alaikum untuk sahabat blogger mek ..

Asmak, set penjagaan bayi yang lengkap. Ada orang bertanyakan mek ‘penting ke kegunaan set barangan bayi? Kenapa tak pakaikan sabun dewasa sahaja?’ Yas, kalau nak jimat memang itulah cara yang terbaik. Tapi terbaik untuk siapa? Untuk ibu bapakah atau untuk anakkah? Tepuk tangan, fikir jawapan tu sendiri. Memang tiada paksaan untuk ibu bapa diluar sana untuk memilih set penjagaan bayi ataupun tidak untuk anak-anak. Sama macam kes vaksinasi. Kerajaan tak paksa pun ibu bapa untuk mevaksinkan anak-anak mereka. Sebab tu kita ibu bapa sekarang dah ada dua kelompok. Niat yang sama, nak yang terbaik untuk anak. Bab vaksin mek tak nak sentuh di sini. Mek nak sentuh tentang set penjagaan bayi supaya anak korang wangi dan sihat sentiasa.


Asmak, set penjagaan bayi yang lengkap


Asmak, set penjagaan bayi yang lengkap


Asmak, set penjagaan bayi yang lengkap

Dalam satu set penjagaan bayi Asmak, ada enam botol yang akan buat korang jatuh hati.


Asmak, set penjagaan bayi yang lengkap


Asmak, set penjagaan bayi yang lengkap

Pada hari pertama mek buka kotak set penjagaan bayi daripada Asmak, produk pertama yang mek gunakan adalah sabun mandian Asmak. Yang pertama menggunakan mestilah Amani sebab dia yang paling teruja untuk menggunakan ketika sesi mandi. Bila buka penutup botol mandian, mek macam hidu tapi masih tak berbau apa-apa. Dalam benak fikiran mek mungkin jenis yang tak ada bau kot sabun daripada Asmak ni. Terus tuang pada tapak tangan Amani. Dia sapu serata pada badan. Gosok dengan riang. Kejap bau wangi, bukan wangian ros atau sabun bayi yang biasa, bau aroma terapi gitu. Terus rasa tenang tambah pula Amani mandi di luar rumah, dikelilingi rumput hijau dan bunga-bungaan yang papa dia suburkan. Sesi mandi bertukar menjadi suasana yang tenang dengan bauan sabun mandian bayi daripada Asmak.


Asmak, set penjagaan bayi yang lengkap


Asmak, set penjagaan bayi yang lengkap

Lepas sesi mandi, elok kalau diberi sedikit urutan kepada anak atau bayi kita supaya mereka akan lebih cergas dan aktif disamping ‘bonding time’ antara ibu dan anak. Untuk Amani dan Amzar mek sapukan kepada betis, lengan dan juga sedikit di atas belakang mereka. Urut dengan lembut ditempat otot mereka selalu digunakan. Sapuan lotion Asmak ini bukan sahaja mampu untuk memberi kewangian kepada anak-anak malah ianya juga mampu menjaga kulit anak dengan memberi kelembapan sentiasa. Elok sangat kalau anak yang jenis kulit sensitif. Kulit bayi atau kanak-kanak juga perlu diberi perhatian sepenuhnya. Bukan bermaksud mereka masih lagi bayi atau kanak-kanak maka kita ‘togelkan’ begitu sahaja kulit mereka.


Asmak, set penjagaan bayi yang lengkap


Asmak, set penjagaan bayi yang lengkap

Bab bedak talcum ni, ada juga ibu bapa memilih untuk tidak memakaikan bedak kepada anak-anak. Katanya bahaya sebab debu bedak tersebut mampu membuatkan kanak-kanak atau bayi mendapat asthma. Sejauh mana betulnya kenyataan itu, mek tidak pasti. Tapi fikir logik menggunakan otak mek yang suku saintis ni, asthma bukan ke disebabkan paru-paru dipenuhi air? Bukan ke paru-paru tu akan ada air bila ada reaksi daripada debu yang kotor masuk melalui hidung? Tapi ikut suka mereka yang tidak memilih pakaikan bedak pada anak mereka. Untuk mek, sapuan bedak talkum pada anak penting untuk mengelak badan mereka daripada melekit teruk akibat berpeluh. Lepas berpeluh, mulalah nak meradang merah akibat gatal. Satu yang mek perasan tentang bedak talkum Asmak ini, bedaknya agak ‘kasar’ texturenya. Bila mek bacakan pamplet yang ada bersama ini, rupanya bedak talkum Asmak menggunakan tanah liat jenis kaolin untuk penjagaan kulit anak-anak. Terbukti dengan bedak talkum Asmak, Amani dan Amzar nampak selesa walaupun sudah seharian menjalani aktiviti di luar.


Asmak, set penjagaan bayi yang lengkap


Asmak, set penjagaan bayi yang lengkap

Minyak essential oil yang bukan sahaja untuk anak-anak, dengan mek sekali sapu sebelum tidur. Anak-anak mek bukan jenis yang senang terjaga bila dah tidur tapi mereka agak ‘buas’ bila tidur. Mungkin masing-masing mencari posisi yang paling empuk. Pada awalnya mek hanya menganggap itu cara tidur mereka. Tapi bila mek sapukan essential oil keluaran Asmak di badan mereka (hanya sapu sedikit pada leher, pergelangan tangan serta belakang badan), tidur mereka makin nampak lena. Tidak bertukar posisi sesuka hati. Untuk mek juga dirasakan begitu. Dengan bauan aroma terapi dapat membantu mek tidur dengan lebih senang selepas penat seharian bekerja. Kalau dulu kena tengok tv sebelum tidur untuk lenakan mata tapi sekarang sapu sedikit di leher, pergelangan tangan dan belakang badan, terus letak kepala di bantal, kejap je akan lena. Mungkin mereka yang mengalama insomia (susah untuk tidur) boleh mencuba essential oil keluaran Asmak.


Asmak, set penjagaan bayi yang lengkap


Asmak, set penjagaan bayi yang lengkap

Minyak rambut ini digunakan juga oleh Amani dan Amzar serta mek. Tertarik dengan isi kandungan minyak rambut ini yang mampu menjaga rambut kita dengan lebih baik, mek turut mencubanya. Untuk Amani memang rambutnya dia tampak lebih sihat dengan sapuan minyak rambut Asmak ini. Amzar juga begitu. Suka bau kepala mereka. Seperkara yang mek perasan pada Amzar selepas menggunakan minyak rambut Asmak, kulit kepalanya tidak lagi mempunyai cradle cap atau kita yang dewasa dipanggil kelemumur. Cradle cap ni senang sangat nak terjadi pada kulit kepala bayi. Bukan kerana kita shampoo tak cuci betul-betul tapi disebabkan kulit kepala mereka senang untuk kering. Maka berkepinganlah cradle cap di kepala mereka. Alhamdulillah dengan minyak rambut Asmak dilihat kepala Amzar semakin baik, tidak kelihatan lagi cradle cap itu. Senang cerita, kulit kepala dan rambut mereka lebih sihat daripada sebelum ini.

Secara total, mek berpuas hati untuk terus menggunakan produk penjagaan bayi daripada Asmak sebab sesuai untuk anak-anak mek. Kulit jadi sihat, tak meradang dan paling penting walaupun diaorang seharian berpeluh (budak, berlari sana sini) masih lagi tidak berbau masyam. Maksudnya set mandian, set bedak dan lotion daripada Asmak memang membantu mek sebagai ibu untuk tidak begitu runsing bila pergi travel. Dengan pembotolan yang begitu mesra untuk di bawa ke mana sahaja, tentunya mek akan teruskan untuk menggunakan produk Asmak. Dan di platform ini mek nak ajak korang pula untuk menggunakan produk penjagaan bayi daripada Asmak. Mek pasti korang akan berpuas hati sebab produk ini akan menjaga kulit anak-anak korang dengan cara yang terbaik ❤



Sekian ..

GO AHEAD .. MAKE AN ASSUMPTION ON ME

Salam alaikum untuk sahabat blogger mek ..

Go ahead .. Make an assumption on me. Ini sebenarnya adalah challenge baru yang wujud di laman Instagram. Mek sedar benda ni pun lepas tengok youtube channel si apa nama khan tu, dia yang videokan challenge ni. Dulu menjadi kegilaan orang ramai untuk buat ask me a question di laman Instagram. Sekarang diubah untuk pelbagaikan challenge. Mek pun terjebak sama. Tapi ianya tanpa sengaja. Pada malam yang mek tengok di youtube, tak ada perasaan pun nak buat challenge ni. Bila terkeluar perkara ni ketika makan tengahari dengan kawan-kawan, sambil tunggu makanan sampai terus buat go ahead .. make an assumption on me.


Go ahead .. Make an assumption on me

Mek memang tak harapkan masuk jawapan bertalu-talu sebab mek bukan retis serta mek bukan aktif di Instagram. Cuma kawan rapat sahaja yang akan memberi respon. Tak cukup kawan, kenalan baru juga mengambil peluang untuk buat tanggapan terhadap mek. Dalam yang memberi jawapan, ada yang mek dah jumpa secara berdepan ada yang mek lansung tak kenal. Kita ambik positif apa yang mereka katakan. Nama lagi assumption challenge. Cabaran andaian kepada kita. Jadi di bawah ini semuanya mek screenshot untuk letak dalam blog dan dikongsikan dengan pembaca.


Go ahead .. Make an assumption on me


Go ahead .. Make an assumption on me


Go ahead .. Make an assumption on me


Go ahead .. Make an assumption on me


Go ahead .. Make an assumption on me


Go ahead .. Make an assumption on me


Go ahead .. Make an assumption on me


Go ahead .. Make an assumption on me


Go ahead .. Make an assumption on me


Go ahead .. Make an assumption on me

Ini adalah andaian orang ramai terhadap mek. Kalau betul, betul lah. Kalau salah jangan twist mengata pula. Hehe. Contohnya part mek cute. Walau tak berapa nak cute, hargailah apa yang orang andaikan terhadap kita. Cute atau cantik itu kan subjektif. Mungkin di matanya mek cute. Korang pula rasa disebaliknya. Betul tak? Bab friendly mek mengakui memang mek peramah dan boleh buat kawan dalam masa yang singkat. Tak kekok nak cakap dengan kenalan baru. Mek ada satu cara cakap dengan kawan yang mana dengan kawan sahaja mek akan cakap macam tu. Mek tak cakap dengan husband atau keluarga cara macam tu. Kalau yang biasa cakap dengan mek, mungkin akan terperasan.

Positifnya bila buat go ahead make an assumption on me challenge ni, kita dapat tahu apa pandangan orang terhadap kita. Kalau mereka manipulasi sekalipun tetap majoriti menang, kan? Challenge ni juga boleh menjadi booster atau satu ukuran untuk kita berubah menjadi lebih baik. Setiap hari kita bangun diberi peluang oleh Allah untuk baiki diri kita ke arah kebaikan. Jangan pula bila buat challenge ni, dapat pujian, tetiba mendabik dada. Haromm. Jadikan lah ia sebagai vitamin untuk diri kita supaya kita lebih menjadi baik kepada semua orang. Biar semangat dan aura positif kita melekat juga pada orang lain ❤


Sekian ..


#MAKEANASSUMPTIONCHALLENGE
#CHALLENGE
#POSITIVEVIBES

DIVIDEN KWSP BAGI CARUMAN 2018

Salam alaikum untuk sahabat blogger mek ..

Dividen KWSP bagi caruman 2018. Alhamdulillah, pagi tadi dah pun diumumkan dividen bagi KWSP untuk caruman sepanjang 2018. Mek sendiri pun belum semak lagi berapa hengget yang dapat. Korang macam mana pula? Dah semak ke belum dapat berapa hengget? Ke tak berminat untuk ambil tahu? Mek perasan ramai yang tak berapa nak kisah dengan dividen KWSP. Antara sebabnya adalah mungkin mereka tidak mencarum atau mereka tahu walaupun beranak duit dalam KWSP, masih tak dapat nak keluarkan. Tapi, tahukah korang yang akaun dua KWSP boleh dikeluarkan bagi tujuan pembiayaan pelajaran, pembiayaan kesihatan serta pembiayaan perumahan?


Jadi, berbalik pada tajuk, berapakah peratusan dividen yang kita dapat sepanjang caruman 2018?


Dividen KWSP caruman 2018


Dividen KWSP caruman 2017


Dividen KWSP caruman 2016


Ternyata berbanding dengan 2017, 2018 mengalami penyusutan daripada segi pemberian dividen kepada pelanggan. Ianya mungkin berkait dengan beberapa faktor pelaburan yang mana tidak memberi pulangan yang cukup besar. Maka, pelanggan juga tidak dapat faedah yang besar pada 2018. Ada juga yang mengaitkan dengan faktor politik. Mek tak berapa nak arif dalam hal itu jadi mek tak nak komen lebih-lebih. Apa yang mek tahu kalau pelaburan tidak menguntungkan, bagaimana nak beri pulangan yang besar kepada pelabur. Basic of economy. 

Jadi, korang akaun yang mana? Islamik atau konvesional? Mek hari tu ada KWSP buat tour ke jabatan-jabatan sekitar untuk memudahkan kakitangan menukarkan akaun konvensional ke islamik. Tapi entah kenapa mek tak ambil peluang pada hari itu. Sehingga sekarang mek punya akaun masih lagi konvensional. Kalau nak diikutkan, tak berapa nak elok sangat. Semua perbankan ke arah islamik sekarang. Jika ada peluang haruslah untuk berbuat demikian, apa yang kita dapat dah tiada isu gharar, dah ditolak zakat. Pahala pun lebat, insyAllah❤


Sekian ..


#DIVIDENKWSP2018
#KWSP2018
#DIVIDENKWSP

MASIH INGAT PADA GWEN STEFANI?

Salam alaikum untuk semua sahabat blogger mek ..

Masih ingat pada Gwen Stefani? Penyanyi serta komposer Amerikano ni yang agak popular sekitar tahun 2008 - 2009. Mek tak ada la pengikut setia si Gwen Stefani cuma kadang teringat juga pada lagunya yang agak popular ketika itu. Kena pula lagu Gwen Stefani agak catchy dan agak mengena juga liriknya itu dengan mek. Cuma, bila mek berborak dengan kawan mek, terkeluar nama Gwen Stefani ini dan kawan mek itu tidak kenal si Gwen ini. Bagi mek itu perkara biasa sebab ada juga artist yang dia sebut itu mek tak kenal. 


Masih ingat pada Gwen Stefani?

Tak semua juga lagu Gwen Stefani ni mek suka. Bila disenaraikan, hanya keluar empat sahaja yang mek biasa dengar serta mek suka. Yang lain tak pernah dengar dan juga tidak ketahui lansung kewujudannya itu. Jadi, yang empat itu adalah :

Sweet Escape


Masih ingat pada Gwen Stefani?

Top rank bagi mek sebab lagu ini memang catchy habis. Tambah pula lagu ini dinyanyikan bersama Akon (ini pun artist yang popular sekitar 2008 - 2009). Berkisarkan seorang perempuan yang rasa dirinya terkurung, jadi dia bayangkan kalau lah dia boleh keluar daripada realitinya untuk seketika, mesti dirinya akan bahagia. Biasalah, masa remaja dulu mek rasa macam tu la. Hidup kena bagitahu setiap perkara kepada mummy. Nak keluar dengan kawan-kawan tak boleh. Hidup hanya tengok internet semata-mata. Mummy mek pulak bukan jenis travel, maka memang cuti memerap sahaja di rumah. Agak kebosanan.

Cool


Masih ingat pada Gwen Stefani?

Cool pula berkisarkan tentang boyfriendnya memilih untuk bersama wanita lain. Tapi dalam masa yang sama dia masih lagi berbaik dengan boyfriendnya itu. Jadi, dalam video klip ni ada la boyfriend dia bawa teman wanita barunya itu berjumpa dengan Gwen Stefani. Sakit hati, sedih tapi dia tahu dia cool je boleh menerima kehadiran perempuan tersebut. Ramai juga sekarang yang merasakan benda ni, kan? Lagi-lagi kalau korang ada crush. Perghh, pedih hati bila tengok dia bawa girlfriend jumpa dengan kita. Kita pula di-friendzone-kan dia. Ceyhhh !

4 in the morning 


Masih ingat pada Gwen Stefani?

Ini lagu entah kenapa mek boleh minat. Kecelaruan emosi betul kalau dengar lagu ni. Tapi mek suka dengan alunan muzik tu. Kalau time sedih okei jugak dengar. Tapi bila dah meningkat dewasa ni, bila dengar lagu ni macam Allahu, buat apa la layan perasaan. Cuma bagusnya kalau beremosi macam ni, bangun jam empat pagi, boleh buat tahajjud. InsyaAllah akan masih damai hati kita. Mek pun takde la baik sangat. Tahajjud pun bukan selalu. Lebih pentingkan tidur daripada tahajjud walhal tahajjud itu dapat membantu dunia dan akhirat sekali.

No Doubt - Dont Speak


Masih ingat pada Gwen Stefani?

Ini lagu kolaborasi antara Gwen Stefani dengan band yang digelar No Doubt. Katanya dahulu Gwen Stefani ni vokalis untuk kumpulan ini namun sejauh mana kesahihan cerita ini mek tak dapat pastikan. Tak google pun. Kalau korang rajin, boleh tolong tepek info diruangan komen ye. Lagu ni kawan mek suka sangat. Yang ini masa kami sekolah sekitar 2006 - 2007 macam tu. Agak layan juga cuma tak tahu sangat apa maksud yang nak disampaikan dalam lagu ni. Dengar macam tu je. Yang pasti tang chorus boleh nyanyi. Tang rangkap pertama kedua dan seterusnya tak boleh dah.

Jadi, korang kenal dengan Gwen Stefani? Lagu apa yang korang suka daripada Gwen Stefani. Mohon komen diruangan komen ye ❤


Sekian ..


#GWENSTEFANI
#HOLLYWOODARTIST
#SINGER

GIVEAWAY PANTANGPLUS.COM DI MIALIANA.COM

PantangPlus.com – Pakej berpantang selepas bersalin

Baca kisah benar ini dulu, dari pengasas PantangPlus, Puan Zamzana Mohd Arifin:

Semasa berpantang anak pertama, ada seorang makcik tukang urut selepas bersalin ini, mengurut belakang saya dengan kaki dia. Tiba-tiba, dia tergelincir sebab berminyak. Dipendekkan cerita, tulang belakang saya hampir retak. Saya terpaksa buat ‘check-up’ dengan doktor pakar selama 6 bulan.


Kini, boleh ‘booking online

Antara sebab PantangPlus diwujudkan, saya tidak mahu orang lain merasai keperitan berpantang kerana salah pilih tukang urut wanita. Di PantangPlus, semua bidan atau tukang urut selepas bersalin kami disaring terlebih dahulu, terlatih, berpengalaman dan mempunyai sijil. Paling penting, semuanya orang tempatan.


Di PantangPlus juga, pakej berpantang kami lengkap, termasuk penjagaan ibu, penjagaan bayi dan makanan pantang. ‘Confinement lady’ akan menjaga dengan penuh kasih sayang. Boleh lihat senarai penuh servis di laman web kami.

Pelanggan dari luar negara

Atas kesedaran ramai ibu-ibu muda tentang kepentingan berpantang, tempahan bukan sahaja datang dari Malaysia. Malahan dari Singapura, United Kingdom, Australia dan UAE.

Pesanan kami, jaga badan elok-elok semasa berpantang selepas bersalin. Barulah badan sedap, hati tenang!


Giveaway ini dianjurkan oleh PantangPlus.com dengan kerjasama Mialiana.com. Hadiah wang tunai sebanyak RM300 untuk dimenangi. Sila klik banner untuk join.

Read more: http://www.mialiana.com/2019/02/giveaway-pantangpluscom-di-mialianacom.html#ixzz5fIQxWdfd

EPISOD 3 : QNA BERSAMA BLOGGER RODIAH AMIR

Salam alaikum untuk semua sahabat blogger ..

Episod 3 QNA bersama Blogger Rodiah Amir. Alhamdulillah, dah masuk episod ketiga dah mek punya QNA bersama blogger. Sambutan dan tontonan semakin menggalakkan. Dan memang mek harap ianya dapat direalisasikan dengan dua belas episod sepanjang tahun ini. Dengan trip yang bakal dijalankan, mek juga mengharapkan dapat buat QNA bersama blogger di negeri lain untuk kenal empat mata yang selama ini hanya kenal disebalik penulisan sahaja. Seronok juga kan, sesi taaruf ni. Jadi doakan kejayaan mek dalam vlog ye.


Episod 3 QNA bersama Blogger Rodiah Amir

Berbalik kepada blogger pilihan pada episod ketiga ini, mek mengenali Rodiah Amir melalui satu group yang dulunya mek menjadi ahli. Sebelum daripada itu memang mek tak pernah jengah blog Rodiah Amir dan tak pernah kenal blogger nama Rodiah Amir. Mek bet Diah pun tak kenal mek sebelum ini. Pada awal kemasukan mek dalam group itu, banyaknya diam je kan. Bila dah buat job sama-sama daripada situ la makin kenal dan makin berkomunikasi. Bila dah berkomunikasi maka lama-kelamaan jadi la macam kawan, bukan sekadar kenalan blogger.

Mengambil peluang untuk berjumpa dengan Rodiah Amir, ketika bercuti Tahun Baru Cina 2019, mek dan Sis Gee mengajak sama Rodiah Amir dan Ana Suhana untuk sesi meet and greet di Ikea Cheras. Alhamdulillah, jumpa pada kali pertama pun tak kekok sebab perangai yang ada dalam tulisan whatsapp sama seperti perkataan yang dikeluarkan pada realiti. Kiranya tak sorok identiti la. Macam mana dalam whatsapp macam tu la jugak di luar. Jadi tanpa lengah masa, jom tonton QNA bersama Blogger Rodiah Amir.


Episod 3 QNA bersama Blogger Rodiah Amir

Soalan yang Diah dapat ;

1. Kalau awak penyanyi, dengan siapakah awak nak berduet?

2. Bagaimana nak tingkatkan keyakinan diri?

3. Apa yang dilakukan dikala kebosanan?

4. Di mana kamu pada 5 tahun akan datang?

5. Perkara yang boleh hilangkan mood dengan serta merta.

Soalan yang mek dapat ;

1. Perancangan untuk blog dan vlog sepanjang 2019.

2. Pandangan kali pertama bila jumpa blogger kali pertama.

3. Pandangan terhadap kereta Malaysia.

4. Tabiat buruk yang paling susah untuk ditinggalkan

5. Makanan yang diambil ketika sarapan pagi.

Harapan mek kepada Blogger Rodiah Amir semoga terus berjaya dalam apa jua bidang yang dia buat samada dimedium blog atau vlog ataupun perniagaan online. Dan harapan mek yang selalu sangat mek sebut yang mana harapnya ukhwah antara blogger ini terpelihara, jauh dari hasad dengki, tikam belakang, mengata sesama sendiri. Tiada faedah sama sekali. Fikir hubungan kita ini bukan sekadar di dunia, di akhirat juga kita kalau boleh nak jadikan sandaran untuk sama-sama masuk syurga. I tolong you, you tolong I. Gituuu ❤


Sekian ..


#QNABERSAMABLOGGER
#MEKYUNIE
#RODIAHAMIR

DOODLE PLANNER 2019 GIVEAWAY

Salam alaikum untuk semua sahabat blogger mek ..

Doodle Planner 2019 Giveaway. Bila dijemput untuk menyertai GA ni mek agak teruja kerana masih ada yang mengingati mek. Alhamdulillah. Terima kasih rakan blogger Julia Tarmidi atau lebih dikenali sebagai ASTraveller. Mek pernah menyertai GA yang dianjurkan oleh Julia pada suatu ketika dahulu (tak ingat tahun bila) dan hasil daripada itu mek agak aktif juga dalam memberi pendapat diruangan komen FB Julia Tarmidi. Lagi-lagi kami agak sependapat dalam satu bidang yang bermusim hari tu.

Jadi, hari ni mek nak jadi peserta yang menyertai pada tarikh GA dimulakan. Maka : 



Jangan lupa adds semua ni :





Tag rakan blogger korang untuk menyertai sama dan mek tag CIK ASH

Semoga pemilik Doodle Planner 2019 ini menggunakan sebaik mungkin planner yang diberikan. Masih tidak terlambat untuk merangka apa yang terbaik perlu kita kejar sepanjang 2019 ini. Lakar sebaik mungkin, bukan sahaja di dunia malah di akhirat sana jua ❤


Sekian ..


#GABLOGGER
#GAPLANNER2019
#DOODLEPLANNER

WARONG SOTO 2 SEKSYEN 6 SHAH ALAM KAMBING BAKAR PADU !

Salam alaikum untuk sahabat blogger mek ..

Warong Soto 2 Seksyen 6 Shah Alam ada kambing bakar padu ! Siapa peminat kambing kat sini? Ramai juga kan? Tapi ramai juga yang tak suka kambing. Antaranya Sis Gee. Ya Allah, mek spouse dan husband Sis Gee semuanya menggemari menu kambing. Mek dapat tahu yang Sis Gee tak makan kambing ketika kami bercuti di Cameron Highland tahun lalu. Ingatkan dia okei sahaja dengan menu kambing, sekali ‘mek ni daging apa?’ ‘Ni kambing Gee. Sedap gilos !’ ‘Oh, aku tak makan kambing’ . Hilang satu nikmat dunia. Kehkeh. Tapi ye la, throwback dulu, mek juga bukan suka dengan isi kambing. Mummy mek selalu cakap yang daging kambing ni berbau. Tak sedap. Bila dah kahwin, cuba makan lamb chop, walaweh terus jatuh cinta dengan daging kambing.


Warong Soto 2 Seksyen 6 Shah Alam ada kambing bakar padu !

Lepas tour kita orang di Farm in the City di Sri Kembangan, waktu dah tengahari tentunya mencari hidangan nasi yang boleh mengenyangkan perut kami semua. Kebetulan pada malam tu mek dah kena tidur di rumah adik spouse mek yang nombor tiga di Puchong, maka husband Sis Gee cadangkan untuk kami ke Shah Alam sebab ada menu special yang menanti mek di sana. Mek dan spouse terus setuju sebab mek tahu kalau mereka cadangkan mesti tak mengecewakan mek. Dari Sri Kembangan ke Seksyen 6 Shah Alam mengambil masa lebih kurang 45 minit sahaja. Dan kali ini juga mek rasa mek betul-betul berada di Selangor kerana nampak masjid negeri dan juga BSN Selangor ! Jakun teruk nauu.
Tiba je di Warong Soto 2 Seksyen 6 Shah Alam, rupa-rupanya kedai ni berhadapan sahaja dengan Pasar Besar Seksyen 6 Shah Alam. Mudah la kalau mek nak petakan kepada korang. Jadi, tak susah la nak makan soto asli Pasir Penambang dan kambing bakar padu di Shah Alam. Selain daripada mudah untuk korang ke sana, kemudahan seperti stesen minyak serta surau juga berdekatan. Elok kalau makan tengahari di situ lepas tu boleh segarkan diri di surau berdekatan tu. Untuk mereka yang dekat mungkin tiada masalah untuk segarkan diri tapi still kalau nak sembahyang, boleh guna kemudahan yang ada. Kalau korang ke Warong Soto 2 Seksyen 6 Shah Alam pada hari Jumaat, korang juga berpeluang untuk membeli-belah di pasar malam Seksyen 6 Shah Alam.

Masuk je ke Warong Soto 2 Seksyen 6 Shah Alam, mek sekeluarga serta keluarga Sis Gee disambut baik oleh kakitangan Warong Soto Pasir Penambang cawangan kedua ni. Alhamdulillah. Yelah, bila disambut baik ni rasa dihargai. Tambah pula kami ramai, pertolongan untuk aturkan meja yang muat dengan ‘anggota’ kami ni penting. Lepas semua dah dapat kerusi masing-masing, terus dia tanyakan minuman dan makanan yang kami nak pekenakan. Dalam banyak-banyak air mek dan Sis Gee berkenan dengan Bandung Soda. Mereka yang lain ambil air regular sahaja. Bila dapat rasa Bandung Soda, memang tak menyesal minta yang ini. Sungguh nyaman anak tekak kami. Pilihan air di Warong Soto 2 Seksyen 6 Shah Alam ada pelbagai. Jemput tengok dan pilih.


Warong Soto 2 Seksyen 6 Shah Alam ada kambing bakar padu !


Warong Soto 2 Seksyen 6 Shah Alam ada kambing bakar padu !

Bagi mencuba sempena nama kedai Warong Soto Pasir Penambang, semua sepakat nak mencuba soto asli yang digemari ramai ni. Kecuali mek. Hehe. Mek setia nak tunggu kambing bakar jugak. Pada masa kami sampai, kambing bakar masih lagi tiada (stok dalam peti ais dah habis jadi kena tunggu yang fresh). Tambah pula hari Jumaat maka kena tunggu kaum adam balik dari solat Jumaat pula. Spouse ambik Soto Special. Ada extra lauk ayam, extra meatball, extra bihun dan juga extra nasi impit. Sedap? Semestinya sedap sebab sup yang dibuat memang asli turun-temurun daripada Pasir Penambang Kuala Selangor. Patut lah ramai yang tidak melepaskan peluang untuk mencuba Soto Pasir Penambang. Jadi, kalau korang tak nak ke Kuala Selangor, boleh sahaja singgah di Warong Soto 2 Seksyen 6 Shah Alam.


Warong Soto 2 Seksyen 6 Shah Alam ada kambing bakar padu !

Beberapa ketika mek menunggu kambing bakar, akhirnya tiba jua ! Nasi kambing bakar satu set berharga RM14. Macam mana mek ungkapkan yang kambing bakar di Warong Soto 2 Seksyen 6 Shah Alam. Antaranya kambing bakar yang diperap dengan sos buatan sendiri. Lada hitam yang banyak dapat menghilangkan bau kambing tapi masih lagi mengekalkan rasa kambing itu sendiri. Lain, kambing bakar yang dibakar tidak rentung menyebabkan daging kambing tadi menjadi juicy, tidak keras, budak yang baru-baru nak ada gigi pun boleh kunyah dan telan. Kambing bakar di Warong Soto 2 ni memang dah cukup rasa, tak perlu tambah sambal untuk kepedasan. Pedas lada hitam itu sudah memadai untuk dimakan bersama nasi putih panas serta kuah sup kosong. Yummyhhh ! Dan kejutan juga buat mek kerana Sis Gee boleh makan kambing bakar di Warong Soto 2 Seksyen 6 Shah Alam. Sedap la tu.


Warong Soto 2 Seksyen 6 Shah Alam ada kambing bakar padu !

Tidak cukup dengan menu makan tengahari yang menambat hati, sambil berborak, mek dengan Sis Gee minta lempeng nyior pula. Katanya teringat pada Terengganu. Mek pula nak cuba sebab tak pernah cuba lempeng nyior. Lempeng kosong biasa pernah la makan, cicah dengan susu di rumah. Di Warong Soto 2 Seksyen 6 Shah Alam, lempeng dihidangkan bersama pencicah sardin. Sedap sangat ! Sardin yang dimasak tentunya akan sedap, ye tak? Lempeng nyior tu sebab dia parutkan kelapa sekali dalam doh lempeng kemudian dibakar garing. Jadilah lempeng nyior. Ada juga lempeng pisang tapi perut kami dah kenyang untuk mencubanya. Satu lempeng nyior itu sesuai untuk korang minum petang dan juga buat sebagai pencuci mulut selepas makan.


Warong Soto 2 Seksyen 6 Shah Alam ada kambing bakar padu !

Secara keseluruhan, mek dan Sis Gee memang berpuas hati dapat mencuba soto, kambing bakar dan juga lempeng nyior di Warong Soto 2 Seksyen 6 Shah Alam. Dengan harga yang diberikan serta perkhidmatan yang disajikan, memang mek suka dan mencadangkan kepada korang untuk mencuba setiap makanan yang ada di Warong Soto 2 ni. Spouse mek pun cakap benda yang sama memandangkan hidangan kambing bakar ini nampak mudah di mata kasar tapi hanya lidah yang dapat merasakan ianya sedap ataupun tidak. Lidah mek cakap sedap, apa kata korang pulak cuba, tengok lidah korang cakap apa pula ❤



Waktu operasi 10.00 pagi hingga 10 malam

0162665019


Sekian ..


#NAHCADANGAN
#LUNCHDIMANA
#MENULUNCH