SULTAN ABDULLAH ADA KISAH DISEBALIK NAMA ?

Salam alaikum sahabat blogger mek ..


SULTAN ABDULLAH ADA KISAH DISEBALIK NAMA

Sultan Abdullah ada kisah disebalik nama. Alhamdulillah, setelah memegang title Tengku Mahkota Pahang selama 44 tahun, akhirnya Sultan Abdullah ditabalkan menjadi Sultan Pahang keenam pada 15 Januari 2019 diusia 59 tahun. Walaupun baru ditabalkan menjadi Sultan Pahang, Sultan Abdullah memang sudah biasa turun padang mencemar duli berjumpa dengan rakyat jelata. Kalau korang perasan, Sultan Abdullah juga merupakan ahli lembaga FIFA. Mek memang tak sempat tengok secara lansung pertabalan Sultan Abdullah menjadi Sultan Pahang tapi mek ada baca biodata Sultan Abdullah di Wikipedia and mek agak terkejut dengan beberapa info yang mek baru ketahui setelah Sultan Abdullah ditabalkan menjadi Sultan Pahang.


SULTAN ABDULLAH ADA KISAH DISEBALIK NAMA

Sultan Abdullah punyai ramai anak. Masa mek dengar cerita ofismate mek bercerita tentang Sultan Pahang ni, mek macam kagum bila tahu Sultan ada ramai anak. Sebab tak ramai Sultan yang ada anak sampai sepuluh orang. Disebabkan Sultan Abdullah adalah Sultan Pahang maka salasilah baginda tidak la mek begitu ambik port sangat. Cuma bila diangkat menjadi Sultan Pahang ke enam maka terasa juga nak tahu info-info Sultan Pahang. Bila godek-godek tengok ramainya anak Sultan Pahang. Dan paling mek tak sangka adalah ..


SULTAN ABDULLAH ADA KISAH DISEBALIK NAMA

Sultan Pahang punyai dua isteri ! Ini serius baru tahu juga. Pada mulanya terfikir, betul ke Wikipedia ni bagi info? Tapi takkan la Wikipedia boleh keluarkan maklumat kalau tak betul. Mesti kena dakwa kalau tak betul. Lagi terfikir bila  Wikipedia adalah source yang dipercayai. Takkan dia nak tulis maklumat yang tak pasti. Okei then mek percaya. Cuma, tak sangka Sultan Pahang declaire yang dia ada dua isteri. Media di Malaysia memang tak ceritakan sangat tentang perkara ini. Mungkin agak sensitif sebab melibatkan institusi raja-raja. Tapi bagi mek, ini tindakan yang patut dipuji sebab Sultan Abdullah tidak menyembunyikan perkahwinan keduanya walaupun perkahwinan kedua adalah bukan daripada kerabat diraja. 


SULTAN ABDULLAH ADA KISAH DISEBALIK NAMA

Pelakon era 80-an menjadi pilihan Sultan Abdullah. Mek agak tertarik dengan perkahwinan kedua Sultan Abdullah kerana pelakon era 80-an - Julia Rais . Siapa tak kenal dengan pelakon yang mempunyai wajah pan-asian ini. Terkenal melalui filem Mira Edora, Julia Rais disunting oleh Sultan Abdullah pada 1991 dan kini telah menetap di London bersama-sama puteri mereka. Dengan Cik Puan Julia Rais ni, Sultan Abdullah dapat tiga cahaya mata dan semuanya puteri. Kalau yang ikut mek tengok dalam youtube dan juga sumber-sumber google, anak-anak Sultan Abdullah memang kenal dan agak rapat antara satu sama lain. Walaupun mereka jarang berjumpa. Mungkin sebab Sultan Abdullah yang merapatkan mereka. Jadi darah daging saling kenal dan tidak kekok untuk meluangkan masa bersama. Another part yang patut diberi pujian kepada Sultan Abdullah.


SULTAN ABDULLAH ADA KISAH DISEBALIK NAMA

Sultanah Azizah adik beradik Sultan Johor? Ini pun mek baru tahu juga bila baca Wikipedia Sultan Pahang. Rupanya Sultanah Azizah ni adik beradik Sultan Johor yang sekarang. Anakanda kepada Sultan Iskandar. Patut la Sultanah Azizah putih melepak gitu orangnya. Maka dengan menjadi adik beradik kepada Sultan Johor, Pahang dengan Johor ada pertalian juga la kaum kerabatnya. Macam Kelantan pula ada pertalian dengan Raja Perlis. Mak saudara Sultan Muhammad ke V berkahwin dengan Raja Perlis. Bila tahu salasilah macam ni, kita akan lebih menghargai raja-raja kita. Ke korang tak rasa macam tu? Kalau mek rasa macam kuat juga ukhwah sesame raja ni. 


SULTAN ABDULLAH ADA KISAH DISEBALIK NAMA

Salah seorang anak Sultan Abdullah adalah anak angkat. Daripada sepuluh orang anak Sultan Abdullah, baginda juga mempunyai seorang anak angkat lelaki yang bernama Tengku Amir Nasser Ibrahim Shah. Sultan Abdullah dan Sultanah Azizah pernah ada anak yang dilahirkan dan terus disimpan (tahun 1990). Jadi, Sultan Abdullah mengambil Tengku Amir Nasser pada tahun 1987 iaitu ketika Tengku Amir berumur setahun. Tengku Amir ni bukan lah orang luar, malah Tengku merupakan anak saudara kepada Sultan Pahang juga. Jadi tiada isu sangatlah kan ambik anak angkat yang sudah tahu salasilah keturunan mereka.

Itulah serba sikit yang agak menjadi info-info baru kepada mek tentang Sultan Pahang, Sultan Abdullah. Mungkin ada antara korang dah tahu tentang ni. Ada juga yang tak tahu macam mek, kan? Ini bukanlah nak buka cerita tentang Sultan Pahang. Mek just look at the bright sight of Sultan Abdullah. Sifat Tuanku patut dicontohi, baik daripada segi kekeluargaan dan perhubungan. Manusia tetap sama walaupun di dunia dia ditabalkan menjadi raja. Tapi setiap insan yang bergelar Islam, tetap berpaksi pada yang satu ❤


Sekian ..


#SULTANPAHANG
#SULTANABDULLAH
#PEMASYHURANSULTAN

7 comments

  1. wah..banyak info..thanks mek sharing

    ReplyDelete
  2. Sultanah Azizah pun terkenal dengan suka memasak..tp diakui memg sgt dekat dengan rakyat..suka turun padang.

    ReplyDelete
  3. Patut macam familiar, pelakon rupanya.

    Thanks for sharing, baru tau pasal semua ni

    ReplyDelete
  4. Apa yg mek kongsi ada yang dah tahu hihihi.. Suka baca kisah sultan ni.. Yang gambar berlima tu adik sultan abdullah nama tengku abdul rahman..sultan ni ada adik hensem hahaha tu baru ada kat baca blog hahhaha

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum mek, nk tahu juga kenapa sultan pahang bernikah kali kedua

    ReplyDelete
  6. BAGAIMANA saya mendapat pinjaman saya dari syarikat yang hebat ini

    Halo orang sayang saya, saya Linda McDonald, kini tinggal di Austin Texas, Amerika Syarikat. Saya seorang janda pada masa ini dengan tiga kanak-kanak dan saya terjebak dalam keadaan kewangan pada April 2018 dan saya perlu membiayai semula dan membayar bil saya. Saya cuba mencari pinjaman dari pelbagai firma pinjaman baik swasta dan korporat tetapi tidak pernah berjaya, dan kebanyakan bank menolak kredit saya, tidak menjadi mangsa penuh kepada orang-orang yang ada di sana yang memanggil mereka pemberi pinjaman diri mereka semua penipuan, semua yang mereka mahukan ialah wang dan anda juga tidak mendengar dari mereka lagi mereka telah melakukannya kepada saya dua kali sebelum saya berjumpa Encik David Wilson yang paling menarik adalah bahawa pinjaman saya dipindahkan kepada saya dalam tempoh 74hours jadi saya akan menasihati anda untuk menghubungi Encik David jika anda berminat untuk mendapatkan pinjaman dan anda pasti anda boleh membayarnya kembali pada masa yang anda boleh menghubunginya melalui e-mel ......... (davidwilsonloancompany4@gmail.com) Tiada pemeriksaan kredit, tanpa kosigner dengan hanya kadar faedah 2% dan pelan pembayaran balik yang lebih baik dan jadilah jika anda mesti menghubungi mana-mana firma dengan merujuk kepada mendapatkan pinjaman tanpa cagaran kemudian hubungi Encik David Wilson hari ini untuk pinjaman anda

    Mereka menawarkan semua kategori pinjaman mereka

    Pinjaman jangka pendek (5_10years)
    Pinjaman jangka panjang (20_40)
    Pinjaman berjangka media (10_20)
    Mereka menawarkan pinjaman seperti
    Pinjaman rumah ............., Pinjaman perniagaan ........ Pinjaman hutang .......
    Pinjaman pelajar .........., Pinjaman permulaan perniagaan
    Pinjaman perniagaan ......., pinjaman Syarikat .............. dan lain-lain
    E-mel .......... (davidwilsonloancompany4@gmail.com)
    Apabila ia datang kepada krisis kewangan dan pinjaman maka pinjaman kewangan David Wilson adalah tempat untuk pergi tolong katakan kepadanya Saya Puan Linda McDonald mengarahkan anda Good Luck ................... ....

    ReplyDelete
  7. Anda semua dipersilakan untuk PERUSAHAAN KREDIT ISKANDAR LESTARI rumah dengan pinjaman besar dan pinjaman ramah pelanggan kami memberikan pinjaman mulai dari miliaran hingga semua calon pelanggan kami dari bagian manapun di dunia dan kami juga ingin Anda semua tahu bahwa kami tidak curang atau menipu pelanggan kami sebagai prioritas utama kami adalah untuk memastikan semua pelanggan kami 100% puas dan senang dengan layanan kami sehingga jumlah minimal yang kami berikan sebagai pinjaman adalah 70juta/RM20679,43 dan maksimumnya adalah dalam miliaran yang berarti Anda dapat juga berlaku dalam miliaran [30 hingga 40 miliar] untuk proyek dan bisnis investasi besar Anda. Kami juga ingin Anda semua mengerti bahwa kami telah menciptakan platform yang mencakup keadaan psikologis pelanggan sehingga pelanggan kami memiliki kesempatan untuk berbicara atau mengobrol dengan staf kami di kantor pusat di Inggris melalui angka-angka yang telah ditampilkan di bawah ini dan juga kepada Manajer Layanan Cabang kami [BSM]

    Kantor pusat:

    Tel:::[+44] 7480 729811
    W/A: [+44] 7480 729811
    Instagram:@Iskandar_Lestari _Loan_Firm
    Facebook:https://www.facebook.com/iskandar.lesteri.7
    Web:https://wordpress.com/view/iskandarlestari.wordpress.com

    1] Kantor Cabang:

    Manajer Layanan Cabang[B.S.M]
    Tel:[+62] 816-1754-7646
    W/A:[+62] 816-1754-7646
    Negara: Indonesia

    2] Kantor Cabang:

    Manajer Layanan Cabang [B.S.M]
    Tel:+60 11-2375-9663
    W/A:+60 11-2375-9663
    Negara:Malaysia

    Courtesy: ISKANDAR LENDERS INC.

    ReplyDelete