SULTAN ABDULLAH ADA KISAH DISEBALIK NAMA ?

Salam alaikum sahabat blogger mek ..


SULTAN ABDULLAH ADA KISAH DISEBALIK NAMA

Sultan Abdullah ada kisah disebalik nama. Alhamdulillah, setelah memegang title Tengku Mahkota Pahang selama 44 tahun, akhirnya Sultan Abdullah ditabalkan menjadi Sultan Pahang keenam pada 15 Januari 2019 diusia 59 tahun. Walaupun baru ditabalkan menjadi Sultan Pahang, Sultan Abdullah memang sudah biasa turun padang mencemar duli berjumpa dengan rakyat jelata. Kalau korang perasan, Sultan Abdullah juga merupakan ahli lembaga FIFA. Mek memang tak sempat tengok secara lansung pertabalan Sultan Abdullah menjadi Sultan Pahang tapi mek ada baca biodata Sultan Abdullah di Wikipedia and mek agak terkejut dengan beberapa info yang mek baru ketahui setelah Sultan Abdullah ditabalkan menjadi Sultan Pahang.


SULTAN ABDULLAH ADA KISAH DISEBALIK NAMA

Sultan Abdullah punyai ramai anak. Masa mek dengar cerita ofismate mek bercerita tentang Sultan Pahang ni, mek macam kagum bila tahu Sultan ada ramai anak. Sebab tak ramai Sultan yang ada anak sampai sepuluh orang. Disebabkan Sultan Abdullah adalah Sultan Pahang maka salasilah baginda tidak la mek begitu ambik port sangat. Cuma bila diangkat menjadi Sultan Pahang ke enam maka terasa juga nak tahu info-info Sultan Pahang. Bila godek-godek tengok ramainya anak Sultan Pahang. Dan paling mek tak sangka adalah ..


SULTAN ABDULLAH ADA KISAH DISEBALIK NAMA

Sultan Pahang punyai dua isteri ! Ini serius baru tahu juga. Pada mulanya terfikir, betul ke Wikipedia ni bagi info? Tapi takkan la Wikipedia boleh keluarkan maklumat kalau tak betul. Mesti kena dakwa kalau tak betul. Lagi terfikir bila  Wikipedia adalah source yang dipercayai. Takkan dia nak tulis maklumat yang tak pasti. Okei then mek percaya. Cuma, tak sangka Sultan Pahang declaire yang dia ada dua isteri. Media di Malaysia memang tak ceritakan sangat tentang perkara ini. Mungkin agak sensitif sebab melibatkan institusi raja-raja. Tapi bagi mek, ini tindakan yang patut dipuji sebab Sultan Abdullah tidak menyembunyikan perkahwinan keduanya walaupun perkahwinan kedua adalah bukan daripada kerabat diraja. 


SULTAN ABDULLAH ADA KISAH DISEBALIK NAMA

Pelakon era 80-an menjadi pilihan Sultan Abdullah. Mek agak tertarik dengan perkahwinan kedua Sultan Abdullah kerana pelakon era 80-an - Julia Rais . Siapa tak kenal dengan pelakon yang mempunyai wajah pan-asian ini. Terkenal melalui filem Mira Edora, Julia Rais disunting oleh Sultan Abdullah pada 1991 dan kini telah menetap di London bersama-sama puteri mereka. Dengan Cik Puan Julia Rais ni, Sultan Abdullah dapat tiga cahaya mata dan semuanya puteri. Kalau yang ikut mek tengok dalam youtube dan juga sumber-sumber google, anak-anak Sultan Abdullah memang kenal dan agak rapat antara satu sama lain. Walaupun mereka jarang berjumpa. Mungkin sebab Sultan Abdullah yang merapatkan mereka. Jadi darah daging saling kenal dan tidak kekok untuk meluangkan masa bersama. Another part yang patut diberi pujian kepada Sultan Abdullah.


SULTAN ABDULLAH ADA KISAH DISEBALIK NAMA

Sultanah Azizah adik beradik Sultan Johor? Ini pun mek baru tahu juga bila baca Wikipedia Sultan Pahang. Rupanya Sultanah Azizah ni adik beradik Sultan Johor yang sekarang. Anakanda kepada Sultan Iskandar. Patut la Sultanah Azizah putih melepak gitu orangnya. Maka dengan menjadi adik beradik kepada Sultan Johor, Pahang dengan Johor ada pertalian juga la kaum kerabatnya. Macam Kelantan pula ada pertalian dengan Raja Perlis. Mak saudara Sultan Muhammad ke V berkahwin dengan Raja Perlis. Bila tahu salasilah macam ni, kita akan lebih menghargai raja-raja kita. Ke korang tak rasa macam tu? Kalau mek rasa macam kuat juga ukhwah sesame raja ni. 


SULTAN ABDULLAH ADA KISAH DISEBALIK NAMA

Salah seorang anak Sultan Abdullah adalah anak angkat. Daripada sepuluh orang anak Sultan Abdullah, baginda juga mempunyai seorang anak angkat lelaki yang bernama Tengku Amir Nasser Ibrahim Shah. Sultan Abdullah dan Sultanah Azizah pernah ada anak yang dilahirkan dan terus disimpan (tahun 1990). Jadi, Sultan Abdullah mengambil Tengku Amir Nasser pada tahun 1987 iaitu ketika Tengku Amir berumur setahun. Tengku Amir ni bukan lah orang luar, malah Tengku merupakan anak saudara kepada Sultan Pahang juga. Jadi tiada isu sangatlah kan ambik anak angkat yang sudah tahu salasilah keturunan mereka.

Itulah serba sikit yang agak menjadi info-info baru kepada mek tentang Sultan Pahang, Sultan Abdullah. Mungkin ada antara korang dah tahu tentang ni. Ada juga yang tak tahu macam mek, kan? Ini bukanlah nak buka cerita tentang Sultan Pahang. Mek just look at the bright sight of Sultan Abdullah. Sifat Tuanku patut dicontohi, baik daripada segi kekeluargaan dan perhubungan. Manusia tetap sama walaupun di dunia dia ditabalkan menjadi raja. Tapi setiap insan yang bergelar Islam, tetap berpaksi pada yang satu ❤


Sekian ..


#SULTANPAHANG
#SULTANABDULLAH
#PEMASYHURANSULTAN

5 comments

  1. wah..banyak info..thanks mek sharing

    ReplyDelete
  2. Sultanah Azizah pun terkenal dengan suka memasak..tp diakui memg sgt dekat dengan rakyat..suka turun padang.

    ReplyDelete
  3. Patut macam familiar, pelakon rupanya.

    Thanks for sharing, baru tau pasal semua ni

    ReplyDelete
  4. Apa yg mek kongsi ada yang dah tahu hihihi.. Suka baca kisah sultan ni.. Yang gambar berlima tu adik sultan abdullah nama tengku abdul rahman..sultan ni ada adik hensem hahaha tu baru ada kat baca blog hahhaha

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum mek, nk tahu juga kenapa sultan pahang bernikah kali kedua

    ReplyDelete