CARA KEPIMPINAN YANG MANA MENJADI PILIHAN?

Salam alaikum untuk semua sahabat blogger mek ..

Daya kepimpinan ni daripada bangku sekolah lagi para guru akan cuba untuk cungkilkan dalam diri kita. Betul tak? Mungkin kalau bukan waktu tadika, mesti peluang untuk memimpin pada sekolah rendah akan diketengahkan. Tak percaya? Peluang untuk jadi ketua kelas, pengawas sekolah, pengawas pusat sumber dan apa-apa lagi yang berkaitan - itu menjadi salah satu cara para guru nak cungkil bakat daya kepimpinan para pelajarnya.

Tapi, secara tidak lansung teladan kepimpinan ini telah bermula daripada ibu bapa kita sendiri. Mek percaya dengan segalanya bermula daripada dalam rumah kita sendiri. Bagaimana corak ibu dan ayah, begitulah yang anak akan terjemahkan melalui sifat mereka. Okei, back on topic cara kepimpinan bagaimanakah yang kita terapkan dalam diri kita, yang kita tonjolkan di rumah dan juga di tempat kerja kita?


#PEMIMPINYANGBAIK
#TELADANYANGBAIK

Mek sendiri mempunyai karakter yang berbeza bila dirumah dan ditempat kerja. Well, takkan nak bawak karakter ibu di pejabat. Tak pasal-pasal menjerit pada boss 'heihhhhh, kenapa hisap rokok ni?!' . Lebih baik awak letak jawatan je la besok. Sebaliknya, takkan nak bawak corak seorang kerani di rumah 'Ye bie, ada nak apa-apa tak? Mummy boleh tolong buatkan.' Atau 'Amzar, ni apa ni nak susu main mintak macam tu je, cer emel dulu kat mummy so mummy boleh note dalam kalendar.' Denggg semuanya kalau betul-betul jadi macam ni.


#PEMIMPINYANGBAIK
#TELADANYANGBAIK

Pernah dengar, my character is based on your attitude, its either im just ok with that or i will turn to be rude. Cakap orang putih la. Kadang ada betulnya ayat ni, kadang ayat ni boleh memakan diri kita balik. Kenapa mek? Dia layak kot dapat kekurangan ajar daripada mulut ku bila perangai dia tu macam terkurang baik. Hmm. Dulu mek macam tu la. What you give you will get back. Mana boleh 1-0, kena seri satu sama baru lah adil. Cuma, persoalannya - manusia ni layak untuk mengadili sesama sendiri ke? Kononnya hari pembalasan itu ada dan hari pembalasan itu adalah sekarang.

Kita ambik pendekatan yang Rasulullah ambik ketika baginda menjadi seorang ketua negara. Baginda juga dalam masa yang sama merupakan ketua keluarga. Karakter Rasulullah juga berbeza bila di rumah dan juga ketika mentadbir negara. Maksud berbeza tu bukanlah lembut dayus dirumah dan diluar tegas berani tapi apa yang disampaikan oleh Rasulullah adalah cukup harmoni untuk kedua-dua pihak ini. Senang cerita pergaulan yang disenangi.

Berlainan pula dengan corak pimpinan Firaun. Firaun digeruni oleh pengikutnya disebabkan kekuasaan yang ada pada dia. Kekuasaan pun bukan yang luar biasa seperti yang dimiliki oleh nabi-nabi utusan Allah. Seperti yang korang sedia maklum, corak pimpinan Firaun ni dah banyak contoh depan mata kita sekarang. Disebabkan dia berkuasa so dia boleh buat sahaja, tolak soal halal haram, tolak soal kebersihan apa yang diambil dan yang diterima. Just because, im the boss and i had the authority for anything.

Bila ditanya kepada orang ramai, memang tiada yang suka cara kepimpinan Firaun, mesti nak cara kepimpinan Rasulullah. Pun begitu realistiknya pada hari ini kita harus mendepani para bos yang kebanyakkannya begitu. Nak salahkan ibu mengandung? Tentunya tidak, cuma kita diberi peluang di masa kini untuk mendidik dan mencorak anak kita supaya bila mereka dilatih untuk menjadi seorang ketua, dia akan jadi ketua yang baik, menteladani Rasulullah. Jadi, nak mula dari mana? Tentunya daripada kita sendiri. Kita memang tak sempurna macam Rasulullah tapi usaha untuk ada ciri-ciri kepimpinan Rasulullah dalam rumahtangga dan dalam organisasi itu dah cukup baik. Lama kelamaan ianya akan menjadi rutin yang membawa kita ke syurga.


#PEMIMPINYANGBAIK
#TELADANYANGBAIK

Moga ada manfaat dalam entry mek kali ini. Fikirkan untuk ada pengakhiran yang baik maka berusahalah untuk dapatkan jalan terbaik itu ❤


Sekian ..


#PEMIMPINYANGBAIK
#TELADANYANGBAIK
#PENGAKHIRANYANGBAIK

6 comments