TUMPAT STESEN KERETAPI TERAKHIR DI PANTAI TIMUR

Salam alaikum untuk semua sahabat blogger mek ..

SALAH SILAH TUMPAT


#KTMTUMPAT
#KTMTERAKHIR

UMUR KTM TUMPAT


#KTMTUMPAT
#KTMTERAKHIR


#KTMTUMPAT
#KTMTERAKHIR

Paling mek suka bila ke sini nampak penimbang ini. Mek tak pasti apa yang ditimbang pada zaman dahulu sebelum naik keretapi. Kalau naik kapal terbang tu logik juga timbang beg sebab ada kilo yang dibenarkan. Tapi yang pasti ini adalah satu penimbang yang menjadi sejarah di KTM Tumpat. Penimbang ni dah tak berfungsi, memang sekadar untuk pameran orang ramai yang berkunjung ke sini.

STESEN TERAKHIR PANTAI TIMUR MALAYSIA


#KTMTUMPAT
#KTMTERAKHIR

Seperti yang kita semua ketahui, Kelantan merupakan negeri yang menjadi penghujung kepada negara Malaysia bersempadan dengan Thailand. Tumpat adalah stesen yang terakhir KTM bagi Pantai Timur Malaysia. Kalau dulu ada Rantau Panjang, satu lagi stesen terakhir sebelum masuk ke negara jiran. Namun Tumpat lebih unik kerana selepas Tumpat dah tiada lagi railway untuk ke mana-mana. Stesen KTM Tumpat adalah tempat di mana keretapi akan bertukar arah sebelum memulakan perjalanan kembali.


#KTMTUMPAT
#KTMTERAKHIR

Sempat naik keretapi sebelum diaorang bergerak. Stesen KTM Tumpat agak lama juga keretapi berhenti sebab kena tukar kepala keretapi sebelum diaorang bergerak. So itu mengambil masa yang agak lama berbanding perhentian di stesen KTM yang lain.


#KTMTUMPAT
#KTMTERAKHIR

Budak yang menangis naik keretapi katanya nak pergi mana naik keretapi, kenapa tinggal kereta di luar. Macam-macam. So tak boleh nak cakap lagi keretapi ni boleh pergi mana-mana. Yang dia tahu keretapi adalah gambaran Thomas di alam realiti.

**********

Korang pernah ke naik keretapi? Sejauh mana pernah korang gunakan perkhimatan keretapi ni? Kalau mek, mek pernah ke KL je dengan keretapi daripada stesen Tanah Merah. Lepas tu dah macam serik nak naik KTM. Lambat oii, tu je. Bukan sebab tak selesa. Korang pulak macam mana ❤


Sekian ..


Jangan lupa like dan follow FB MEK
Jangan lupa like dan follow IG MEK


#KTMTUMPAT
#KTMTERAKHIR
#STESENAKHIRDIMALAYSIA

6 comments

  1. Seronok kakak dan adik jalan jalan tuu ☺

    ReplyDelete
  2. Last saya belajar, saya naik keretapi, sekarang dah tak dapat peluang naik... rindu nak lepak kat tengah2 tu... hihi

    ReplyDelete
  3. Tak pernah naik tren dkt pantai timur. Teringin juga. Kalau jadi tren laju ke pantai timur nak try lah juga.

    ReplyDelete
  4. Biasa sangat dah !! Tapii last naik masa balik sini nak sambut raya. Masa tu tiket bas dah habis. Dari KL sentral ke wakaf Bharu

    ReplyDelete